Πότε πρέπει να ξεκινήσει ένα παιδί θεραπεία;

Όσο το δυνατόν πιο άμεσα! Από τη στιγμή που αντιληφθείτε εσείς ή ο παιδίατρος σας ότι το παιδί δεν ακολουθεί τα αναπτυξιακά γλωσσικά ορόσημα, τότε πρέπει να επισκεφτείτε ένα θεραπευτεί για να αξιολογήσει το παιδί. Η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να αποτρέψει την επιδείνωση της δυσκολίας και να αποτρέψει περαιτέρω ελλείμματα σε άλλους τομείς.

Η διάρκεια της θεραπείας εξαρτάται από το είδος της διαταραχής / ελλείματος, από τη συχνότητα των θεραπειών, από τη συνεργασία του θεραπευτή και της οικογένειας, την ηλικία και την προσωπικότητα του παιδιού. Ο θεραπευτής μετά την αρχική αξιολόγηση θέτει συγκεκριμένους θεραπευτικούς στόχους και ελέγχει την επίτευξή τους ανά 6 μήνες. Όσο πιο άμεσα επιτευχθούν οι στόχοι τόσο πιο γρήγορα θα ολοκληρωθεί η θεραπεία.

Πόσο καιρό διαρκεί η θεραπεία ;

Τα ασφαλιστικά ταμεία τι ποσό θα μου καλύψουν; Ποια είναι η διαδικασία;

O ΕΟΠΠΥ αποδίδει μηνιαία δαπάνη για λογοθεραπεία και ειδική διαπαιδαγώγηση στους ασφαλισμένους του, ώστε να καλύπτει το κόστος των συνεδριών. Ωστόσο, για να γίνει αυτό θα πρέπει, πρώτα, να έχετε πάρει έγκριση για θεραπείες. 

1° βήμα: Κλείνετε τηλεφωνικά ραντεβού σε έναν από τους εγκεκριμένους φορείς του υπουργείου Υγείας, που εξυπηρετούν τη γεωγραφική περιοχή σας. 

2° βήμα: Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δέχεται ιατρικές γνωματεύσεις από φορείς που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας, δηλαδή, Κρατικά ή Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία, Κέντρα Παιδοψυχικής Υγιεινής ή Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα. Το παιδί αξιολογείται από έναν ή περισσότερους ειδικούς ανάλογα με τη φύση των δυσκολιών. Εφόσον κρίνεται απαραίτητη η θεραπευτική παρέμβαση, χορηγείται ιατρική γνωμάτευση. H γνωμάτευση αναφέρει:

  1. το λόγο για τον οποίο το παιδί χρειάζεται θεραπεία, 

  2. τον αριθμό και το είδος των θεραπειών (π.χ: λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ειδική διαπαιδαγώγηση) που εγκρίνονται ανά μήνα,

  3. τη διάρκεια των θεραπειών (συνήθως 6 μήνες με ένα χρόνο).

3° βήμα: Εφόσον το παιδί ξεκινήσει λογοθεραπεία, για την απόδοση δαπάνης προσκομίζετε στην Τοπική Υπηρεσία Παροχών του Φορέα σας τα εξής δικαιολογητικά: 

  1. Ιατρική γνωμάτευση

  2. Νόμιμη απόδειξη παροχής υπηρεσιών του λογοθεραπευτή. 

  3. Απλή φωτοτυπία τίτλου σπουδών του Λογοθεραπευτή.

  4. Υπεύθυνη δήλωση του άμεσα ασφαλισμένου.

Οι συχνές ωτίτιδες σχετίζονται με τις διαταραχές του λόγου – ομιλίας;

Οι συχνές ωτίτιδες στα παιδιά μπορεί να προκαλέσουν προσωρινά μικρή ή μεγάλη απώλεια ακοής. Τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα και την ομιλία ακούγοντας τους άλλους να μιλούν. Έτσι αν το ιστορικό του παιδιού είναι επιβαρυμένο με πολλές ωτίτιδες (κυρίως κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του), μπορεί το παιδί να χάσει ήχους της ομιλίας οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την ομαλή ανάπτυξη του λόγου του κι έτσι τα παιδιά αυτά να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες ώστε να εμφανίσουν κάποια φωνολογική διαταραχή. Γι’ αυτό το λόγο, θα πρέπει να ελέγχονται με μεγάλη προσοχή.

Ποιες είναι οι μέθοδοι εργασίας που ακολουθούνται στη συμβουλευτική παιδιών;

(α) Ένα παιδί 2-3 ετών υπάρχει πιθανότητα να μη μιλά καθαρά κάτι που είναι εντός των υσιολογικών πλαισίων. Σε περίπτωση όμως που στην ηλικία 3,5-5,5 ετών η ομιλία του παιδιού δε γίνεται κατανοητή από το περιβάλλον του ή μπερδεύει τους φθόγγους απευθυνθείτε σε λογοπεδικό. 

(β) Το (ρ) είναι το τελευταίο φώνημα που εμφανίζεται στην εξέλιξη της ομιλίας ενός παιδιού. Συνήθως αυτό συμβαίνει στην ηλικία των 5 ετών. Σε περίπτωση που ένα παιδί στην ηλικία των 6 ετών δεν έχει κατακτήσει το (ρ) σε όλες τις λέξεις κρίνεται απαραίτητο να εκτιμηθεί από λογοπεδικό πριν ξεκινήσει τη Α’ δημοτικού. Από την εκτίμηση του λογοπεδικού θα κριθεί αν το παιδί χρειάζεται λίγο χρόνο ακόμη ή αν είναι αναγκαίο να ξεκινήσει λογοθεραπεία, καθώς είναι σημαντικό η φωνολογική ανάπτυξη ενός παιδιού να έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της Α΄ δημοτικού ώστε να μπορέσουν να κατακτήσουν το γραπτό λόγο χωρίς δυσκολίες.

Μπορεί μια διαταραχή στον λόγο να επηρεάσει την σχολική επίδοση του παιδιού;

Τα παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στην κατανόηση κειμένου ή/και νοήματος, στην οργάνωση του γραπτού λόγου ή/και της κριτικής τους σκέψης κ.ά. Οι πιθανότητες εμφάνισης αυτών των δυσκολιών μειώνονται, αν υπάρξει έγκαιρη παρέμβαση.

Για οποιαδήποτε άλλη απορία μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας!

Το παιδί μου δε μιλά καθαρά ή δε λέει το (ρ).Τι πρέπει να κάνω;

Δημιουργική Έκφραση: Η χρήση τέχνης και παιχνιδιού ως μέσα έκφρασης ενθαρρύνει τα παιδιά να εκδηλώσουν συναισθήματα και σκέψεις που είναι δύσκολο να εκφραστούν λεκτικά.

Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία: Εφαρμόζονται τεχνικές ενίσχυσης θετικών συμπεριφορών, με στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτορρύθμισης και την αντιμετώπιση των αρνητικών συμπεριφορών.

Ομαδικές Δραστηριότητες: Μέσω ομάδων υποστήριξης, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδρούν με συνομήλικους, προάγοντας την κοινωνική αλληλεπίδραση και την συναισθηματική τους εξέλιξη.

Το παιχνίδι αποτελεί κεντρικό εργαλείο της θεραπευτικής διαδικασίας, παρέχοντας ένα ασφαλές πλαίσιο στα παιδιά για να επεξεργαστούν τα συναισθήματά τους, όπως φόβοι, άγχη και εσωτερικές συγκρούσεις.

Ποιες είναι οι μέθοδοι εργασίας που ακολουθούνται στη συμβουλευτική εφήβων;

Συνομιλία και Διάλογος: Παρέχεται ένα ασφαλές και ανοιχτό περιβάλλον για συζητήσεις, όπου οι έφηβοι μπορούν να εκφράσουν τις ανησυχίες και τα ερωτήματά τους.

Στρατηγικές Διαχείρισης Άγχους: Ενσωματώνονται τεχνικές χαλάρωσης και διαχείρισης άγχους, με στόχο την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Συμβουλευτική Σχέσεων: Η εξέταση των σχέσεων με συνομήλικους και οικογένεια αποτελεί μέρος της θεραπευτικής διαδικασίας, με στόχο τη βελτίωση της επικοινωνίας και της αλληλοκατανόησης.