Υπηρεσίες Λογοθεραπείας

Οι συνεδρίες λογοθεραπείας πραγματοποιούνται από εξειδικευμένους και άρτια καταρτισμένους λογοθεραπευτές και αφορούν τη διάγνωση και τη θεραπεία διαταραχών:

  • Λόγου (προφορικού και μη)

  • Ομιλίας

  • Επικοινωνίας

  • Φωνής

  • Σίτισης και κατάποσης

Γενικότερα η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που έχει ως γνωστικό αντικείμενο τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων γύρω από την Ανθρώπινη Επικοινωνία - Φωνή, Ομιλία, Λόγο (προφορικό, γραπτό), μη λεκτική επικοινωνία - και τις διαταραχές αυτής, καθώς και τις διαταραχές των καταποτικών κινήσεων του στοματοφάρυγγα. Οι λογοθεραπευτές παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες σε άτομα με τις ακόλουθες διαταραχές:

  • Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας 

  • Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές

  • Μαθησιακές δυσκολίες

  • Διαταραχές στη σίτιση και κατάποση (δυσφαγία)

  • Διαταραχές φωνής

  • Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες

  • Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή)

  • Νευρογενείς διαταραχές και σύνδρομα

  • Εγκεφαλικά επεισόδια – αφασίες

  • Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις

girl in blue denim dungaree pants holding blue and white polka dot handbag
girl in blue denim dungaree pants holding blue and white polka dot handbag

Υπηρεσίες Ειδικής Διαπαιδαγώγησης

Οι συνεδρίες ειδικής διαπαιδαγώγησης πραγματοποιούνται από εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς, οι οποίοι δημιουργούν εξατομικευμένα παιδαγωγικά προγράμματα απόλυτα προσαρμοσμένα στις εκπαιδευτικές ανάγκες και τον προσωπικό ρυθμό μάθησης κάθε μαθητή, καλύπτοντας τις δυσκολίες και αξιοποιώντας τις ικανότητες του παιδιού. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούμε εξειδικευμένο υλικό.

Στόχοι του προγράμματος είναι η ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων του παιδιού (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση) και η συστηματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών με την ανάπτυξη της γραφής, ορθογραφίας, ανάγνωσης και αρίθμησης. Γενικότερα η ειδική διαπαιδαγώγηση απευθύνεται σε παιδιά με:

  • Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, Δυσορθογραφία, Δυσγραφία, Δυσπραξία)

  • Νοητική Υστέρηση

  • Διαταραχές Λόγου

  • Αισθητηριακά Ελλείμματα (προβλήματα όρασης & ακοής)

  • Δυσσκολίες στη Συγκέντρωση και την Προσοχή (π.χ. ΔΕΠ-Υ)

  • Αναπτυξιακές Διαταραχές (π.χ. Αυτισμός ή σύνδρομο Asperger)

  • Συμπεριφορικές Δυσκολίες

woman wearing blue denim jacket holding book
woman wearing blue denim jacket holding book

Ομάδες Μελέτης

Τα μαθήματα σχολικής μελέτης πραγματοποιούνται από έμπειρους εκπαιδευτικούς που έχουν γνώση των στόχων του αναλυτικού προγράμματος σπουδών της κάθε τάξης και κάνουν χρήση σύγχρονων εποπτικών εκπαιδευτικών μέσων. Η σχολική μελέτη αφορά στην καθημερινή προετοιμασία των σχολικών μαθημάτων του Δημοτικού.

Στις ομάδες μελέτης οι μαθητές κατανοούν και προετοιμάζονται για τη σχολική ύλη της επόμενης ημέρας. Η κάθε ομάδα αποτελείται από 4 έως 7 παιδιά. Τα παιδιά στις ομάδες μαθαίνουν να διαχειρίζονται το χρόνο τους, να συνεργάζονται, να κοινωνικοποιούνται και σταδιακά εφαρμόζουν τις τεχνικές εκείνες που τους βοηθούν να διαβάζουν μόνοι τους.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης ο εκπαιδευτικός εξηγεί, καθοδηγεί και στηρίζει το παιδί σε οτιδήποτε το δυσκολεύει και στο τέλος ελέγχει και βεβαιώνεται ότι το έχει κατανοήσει. Σε περίπτωση που κάποιο παιδί εμφανίζει ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών επικοινωνεί άμεσα με τον ειδικό παιδαγωγό του ώστε να γίνει η αντίστοιχη αξιολόγηση. Τέλος, ο εκπαιδευτικός βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία με το γονιό για να τον ενημερώνει σχετικά με την πορεία του ή τυχόν δυσκολίες του.

group of people wearing white and orange backpacks walking on gray concrete pavement during daytime
group of people wearing white and orange backpacks walking on gray concrete pavement during daytime

Υπηρεσίες Συμβουλευτικής

Συμβουλευτική Παιδιών: Η συμβουλευτική παιδιών αποτελεί μια κρίσιμη παρέμβαση για την υποστήριξη των νέων στην αντιμετώπιση διαφόρων προκλήσεων, όπως το άγχος, οι δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις και οι συγκρούσεις. Στόχος της διαδικασίας είναι η καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας και της συναισθηματικής νοημοσύνης, επιτρέποντας στα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες αυτορρύθμισης που είναι απαραίτητες για την ευημερία τους.

Συμβουλευτική Εφήβων: Η θεραπευτική υποστήριξη των εφήβων εστιάζει σε ζητήματα ταυτότητας, διαχείρισης σχέσεων, πίεσης από συνομήλικους, καθώς και σε ακαδημαϊκές και συναισθηματικές προκλήσεις. Η κύρια επιδίωξη είναι η ανάπτυξη αυτοεκτίμησης και η καλλιέργεια δεξιοτήτων για την αποτελεσματική διαχείριση των προκλήσεων αυτών.

Συμβουλευτική Γονέων: Η συμβουλευτική γονέων είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της οικογενειακής δυναμικής και της ψυχικής ευημερίας των παιδιών. Παρέχει στους γονείς τις αναγκαίες δεξιότητες για να διαχειριστούν τις προκλήσεις της γονεϊκότητας, ενώ παράλληλα τους προσφέρει ένα ασφαλές πλαίσιο για την έκφραση ανησυχιών και συναισθημάτων. Με αυτόν τον τρόπο, προάγεται η ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ γονέων και παιδιών, καθώς και η οικοδόμηση ενός υγιούς και υποστηρικτικού οικογενειακού περιβάλλοντος.

Εργαλεία Αξιολόγησης και Θεραπείας

Το ΛΑΜΔΑ τεστ είναι ένα λογισμικό που επιχειρεί την αυτοματοποιημένη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στο γραπτό και προφορικό λόγο παιδιών σχολικής ηλικίας. Περιλαμβάνει ασκήσεις, με την μορφή παιχνιδιών, τα οποία εκτελούνται από τον μαθητή μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Με την ολοκλήρωση των δοκιμασιών, εξάγεται το προφίλ επιδόσεων του μαθητή. Σκοπός του ΛΑΜΔΑ τεστ είναι η αυτοματοποιημένη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στο γραπτό και προφορικό λόγο. Συγκεκριμένα, το λογισμικό ελέγχεται πλήρως από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, τόσο κατά την χορήγηση των δοκιμασιών, όσο και κατά την έκδοση των αποτελεσμάτων. Η χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου, σε συνδυασμό με την Εκπαιδευτική Αξιολόγηση που διενεργείται από τον ειδικό παιδαγωγό, έχει ως αποτέλεσμα τον εντοπισμό των μαθησιακών δυνατοτήτων και αδυναμιών του παιδιού και κατ’ επέκταση το σχεδιασμό εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.

Η Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης των Βογινδρούκα και Γρηγοριάδου αποτελεί ένα εργαλείο αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων σε άτομα με δυσκολίες στην επικοινωνία και τη γλωσσική ανάπτυξη. Η δοκιμασία χωρίζεται σε 6 στάδια:

  • Προγλωσσικό

  • Μονολεκτικό

  • Συνδυασμός των δύο λέξεων

  • Συνδυασμός των τριών λέξεων

  • Πρώιμου γραμματικού σταδίου

  • Προηγμένου γραμματικού σταδίου

Κάθε στάδιο της δοκιμασίας περιλαμβάνει γνωστικές δοκιμασίες, που στόχο έχουν να συλλεχθούν πληροφορίες για το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών. Στόχος της διαδικασίας είναι η ανάδειξη των ικανοτήτων του παιδιού, προκειμένου ο θεραπευτής να σχεδιάζει το εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα στοχεύοντας κυρίως στην ανάπτυξη της γλωσσικής κατανόησης που αποτελεί το υπόβαθρο για τη γλωσσική έκφραση.

Η Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου, αποτελεί την ελληνική έκδοση του Word Finding Vocabulary Test (4η έκδοση) της C. Renfrew. Η δοκιμασία αποτελείται από 50 εικόνες που απεικονίζουν ουσιαστικά. Οι εικόνες αυτές επιλέχθηκαν και κατατάχθη-καν σε αναπτυξιακή σειρά για παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών. Ο έννοιες που απεικονίζονται προέρχονται από καθημερινά αντικείμενα και γνωστές κατηγορίες αντικειμένων. H έκδοση της Δοκιμασίας Εκφραστικού Λεξιλογίου, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της ποιότητας παροχής κλινικών υπηρεσιών στη χώρα μας: συνοδεύεται από λεπτομερή ψυχομετρική ανάλυση ενώ παράλληλα είναι απλή στη χρήση και σύντομη. Μπορεί να αποτελέσει, κατά συνέπεια, αξιόπιστο εργαλείο γλωσσικής αξιολόγησης, καθιστώντας εφικτή την ακριβή μέτρηση των λεξιλογικών ικανοτήτων παιδιών ηλικίας 4-8. Κάθε στάδιο της δοκιμασίας περιλαμβάνει  γνωστικές δοκιμασίες, που στόχο έχουν να συλλεχθούν πληροφορίες για το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών.

Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης (ΔΓΑΕ)

Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου (ΔΕΛ)

Εικόνες Δράσης – Δοκιμασία Πληροφοριακής και Γραμματικής Επάρκειας

Η Δοκιμασία Πληροφοριακής και Γραμματικής Επάρκειας εστιάζει στην ενιαία αξιολόγηση δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των εκφερόμενων φράσεων και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει ο εξεταζόμενος προκειμένου να μεταδώσει πληροφορίες. Η χορήγηση της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά ελλείματα.

Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχολικής Ηλικίας (ΠΛΑΣΗ)

Το Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχο-λικής Ηλικίας (ΠΛΑΣΗ) (Βογινδρούκας, Χελάς 2014) είναι ένα δομημένο αξιολογητικό εργαλείο για παιδιά από 8-16 ετών το οποίο μέσω της αξιολόγησης των γλωσσικών, ακαδημαϊκών και μεταγλωσσικών ικανοτήτων στοχεύει στην αναγνώριση των δυσκολιών με σκοπό την δόμηση θεραπευτικού προγράμματος. Το ΠΛΑΣΗ περιέχει:

  • τεχνικές αξιολόγησης και παρέμβασης με γνώμονα τη λειτουργία της γλώσσας στη μαθησιακή διαδικασία

  • δίνει τη δυνατότητα διαφοροδιάγνωσης και διάκρισης των αναπτυξιακών δυσκολιών που μπορεί να επηρεάζουν την κατάκτηση μαθησιακών σταδίων

  • εκπαιδεύει τους συμμετέχοντες στον σχεδιασμό του μαθησιακού προφίλ των μαθητών με δυσκολίες μάθησης καθώς επίσης και στο θεραπευτικό σχεδιασμό

A Three-Part Treatment Plan for Oral Placement Therapy (OPT)

Τo OPT είναι μια θεραπευτική τεχνική που χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό:

  • ακουστικής διέγερσης

  • οπτικής διέγερσης

  • απτικής διέγερσης στο στόμα για τη βελτίωση της καταληπτότητας της ομιλίας.

Το OPT είναι μια τεχνική αφής-ιδιοδεξίας που συνοδεύει την παραδοσιακή θεραπεία. Η παραδοσιακή θεραπεία είναι κυρίως ακουστική και οπτική. Τα παιδιά με κινητικές ή/και αισθητηριακές διαταραχές επωφελούνται από τα απτικά και ιδιοδεκτικά στοιχεία,  επειδή η ομιλία είναι μια απτική-ιδιοδεκτική πράξη. Το OPT χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της επίγνωσης του αρθρωτή, της τοποθέτησης (διαχωρισμός, διαβάθμιση και κατεύθυνση κίνησης), της σταθερότητας και της μυϊκής μνήμης. Όλα αυτά είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της καταληπτότητας της ομιλίας.

PECS – Picture exchange communication system

Το PECS είναι ένα εναλλακτικό/ενισχυτικό σύστημα επικοινωνίας που αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ το 1985. Στο πρωτόκολλο διδασκαλίας του PECS χρησιμο-ποιούνται συγκεκριμένες τεχνικές βοήθειας και ενίσχυσης που θα οδηγήσουν στην αυτόνομη επικοινωνία. Το PECS αποτελείται από έξι στάδια και ξεκινά διδάσκοντας στο άτομο να δίνει μία εικόνα ενός επιθυμητού αντικειμένου ή δραστηριότητας σε έναν «σύντροφο επικοινωνίας» ο οποίος άμεσα τιμά την ανταλλαγή ως αίτημα. Το σύστημα προχωράει στη διάκριση εικόνων και στο πώς να τις συνθέσουμε σε προτάσεις. Στα πιο προχωρημένα στάδια, τα άτομα διδάσκονται να χρησιμοποιούν επίθετα, να απαντούν σε ερωτήσεις και να σχολιάζουν. Ο πρωταρχικός στόχος του PECS είναι να διδάξει τη λειτουργική επικοινωνία. Η έρευνα έχει δείξει ότι κάποιοι μαθητές που χρησιμοποιούν το PECS αναπτύσσουν και την ομιλία. Άλλοι μπορεί να μεταβούν σε μία Συσκευή Παραγωγής Ομιλίας.

Το Αθηνά Τεστ είναι μία διαγνωστική μέθοδος που εντοπίζει τις δυσκολίες μάθησης. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 5 έως 9 ετών (προσχολικής ηλικίας, Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Δημοτικού). Επιπλέον, μπορεί να χορηγηθεί και σε μεγαλύτερα παιδιά. Το εν λόγω ψυχομετρικό εργαλείο έχει σταθμιστεί στο Ψυχομετρικό εργαστήριο του Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1999, με βάση τον ελληνικό πληθυσμό. Αποτελείται από μία σειρά διαγνωστικών δοκιμασιών, οι οποίες αξιολογούν ένα ευρύτατο φάσμα κινητικών, αντιληπτικών, νοητικών και ψυχογλωσσικών διεργασιών. Οι δοκιμασίες αυτές ελέγχουν και αξιολογούν πλευρές της ανάπτυξης του παιδιού που θεωρούνται κρίσιμες για τη σχολική μάθηση και προσαρμογή. Μέσω της εν λόγω αξιολόγησης δύνανται να εντοπιστούν συγκεκριμένες περιοχές που είναι ελλειμματικές και χρήζουν ιδιαίτερης εκπαιδευτικής και θεραπευτικής παρέμβασης. Το ψυχομε-τρικό εργαλείο χρησιμοποιείται με σκοπό την έγκαιρη ανίχνευση μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων. Μετά την αξιολόγηση και εφόσον κριθεί απαραίτητο, μπορεί να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα παρέμβασης από την Ειδική Παιδαγωγό, προκειμένου να προληφθούν και να αντιμετωπιστούν οι μαθησιακές δυσκολίες και να βοηθηθεί το παιδί στο σχολείο.

Λάμδα Τεστ

Αθηνά Τεστ